Ha most jelenne meg egy The Future Sounds of Budapest-szerű válogatás, halálbiztos, hogy MVRK lenne az egyik húzóneve, aki szerencsére nemcsak termékeny producer, hanem aktív DJ és a Fraktal Sound egyik alapembere is. Kétségtelen, hogy a zenéivel eddig is sokat mesélt magáról, ám most eljött a pillanat, hogy közelebbről is megismerjük Kövér Márkot, napjaink egyik legizgalmasabb dnb producerét.
Kihagyhatatlan, hogy egy személyes élménnyel kezdjem a beszélgetésünket. Azt hiszem, rajtad kívül nincs is olyan DJ itthon, akinél hajszálpontosan tudnám, hogy mikor láttam először játszani.
Tényleg?
Bizony. A szép emlékű Corvintetőn találkoztunk, a Hive-féle Amoss bulin 2017 áprilisában. Kissé megfáradva épp távozni készültem, már kabátban álltam, amikor megláttalak a pultban. Mivel sokat hallottam rólad, de még nem csíptelek el élőben, gondoltam, pár percet még bólogatok… Az a pár perc 20 lett végül, és nem csak bólogatás. Azonnal megvettél!
(nevet) Köszi szépen, örülök neki, hogy tetszett a szettem.
Nagyon érdekes, ahogyan kiegészítitek egymást Zolival (Dub Personal). Mióta ismeritek egymást?
2016-ban történt, hogy hallottuk egymást különböző bulikban zenélni. Zoli keresett meg, mert tetszett neki, amit csináltam, és korábban itthon még nem találkozott olyan DJ-kkel és/vagy producerekkel, akik ilyen stílusban nyomták volna. Jóban lettünk, elkezdtünk együtt játszani, majd együtt számokat írni is. Emberileg is egy hullámhosszon vagyunk, jó haverok lettünk az idők folyamán.
Izgalmas kontraszt van közöttetek a megjelenésetekben (is): te inkább egy decens srác benyomását kelted, ő meg a dörzsölt.
Igen, ebben van valami, de szerintem ez nem is baj.
Nagyon nem, sőt: valószínűleg ez teszi igazán gyümölcsözővé az együttműködéseteket.
A habitusunk valóban különböző, de alapvetően sokban hasonlítunk, és remekül megértjük egymást.
Bizonyára most is történik valami a boszorkánykonyhátokban, min dolgoztok éppen?
Egy kétszámos EP-t készítünk, a tervek szerint nyár elején fog kijönni.
Milyen a munkamegosztás közöttetek?
Együtt szoktuk elkezdeni a zeneírást, mármint szó szerint, összeülünk egy szobában. Utána ahogy időnk engedi, sávokat küldünk egymásnak, végül pedig újra leülünk, és együtt fejezzük be a melót.
Olvastam, hogy a mintázással is nagyon szeretsz mókolni. Legyen az videójáték, vagy egy Vad Fruttik-zene. Mi volt a legbizarrabb minta, amit eddig gyűjtöttél?
Most írok egy zenét, amihez Zuglóban vettem föl, ahogy a hangosbemondóban mondják, hogy “Riadó, riadó!”. Sétáltam az utcán, egyszer csak hallom, hogy valami kurva hangos kürt szól. Próbariadó volt, fölvettem, azt raktam be FX-nek. De volt már lifthang is, amit megörökítettem.
Bár Jade már elég sokat mesélt, de mit lehet tudni még a Fraktalról?
A megjelenéseket illetően öten, kupaktanácsszerűen döntünk: Jade, Gamma, Dub Personal, Katame és én. Az első EP megjelenésének a napján volt egy kiadós buli Hágában, ahogy erről már olvashattatok is. Prímán sikerült, másnap pedig stúdióztam a The Outsiders-zel. A következő megjelenés az enyém lesz, előreláthatólag áprilisban. Utána még elég képlékeny, de valószínűleg lesz egy Sinic-megjelenés, egy Wingz, ami nagyjából tíz perce derült ki, meg persze Gamma és Dub Personal is, ahogy Jade is említette.
Kik a példaképeid?
Alix Perez és Mefjus.
Zeneileg mindkettejük hangzása nagyon eredeti, és vérprofin tolják is. Alix esetében nagyon bejön az is, ahogyan fölépítette a kiadóját. Mefjusnak küldtem is régebben pár zenét, egy kisregényt küldött válaszként, pedig azok a számok tényleg nem voltak jók. (nevet) Leginkább technikai észrevételei voltak, segített abban, hogy miket javítsak, abszolút részletekbe menően. Jó arc volt nagyon.
Egyetértek, tényleg az. Ami nekem azért tanulságos vele kapcsolatban az az, hogy a tökéletesség utáni hajsza vajon mennyit ér…
Szerintem előbb-utóbb minden producer szembesül ezzel. Még jobb, még összetettebb, még hangosabb zenéket akarsz írni. Ebbe azért bele lehet bolondulni egy kicsit.
Ugyanakkor te magadnak vagy (vagy lehetsz) a legdurvább hajcsára, hiszen nem más fogja neked mondani, hogy Márk, írjál jobb zenéket!
Igen, de ha ez a belső késztetés nincs, akkor viszont semmi értelme csinálni.
Ami szintén igaz, “csak” azt a kényes egyensúlyt kell megtalálni, ami inspiráló, ugyanakkor nem zilálja szét az életedet. Tényleg, mit csinálsz, amikor nem zenélsz?
(nevet)
Tehát zenélsz és zenélsz?
Aha, leginkább. Olvasni és futni szeretek még, vagy barátokkal találkozom.
Mit olvastál legutóbb?
Múlt héten fejeztem be az Élet 3.0-át és a Rozsban a fogó-t (ez a Zabhegyező címen ismert mű újrafordítása – Évi). Ez utóbbira már nagyon régóta kíváncsi voltam, most végre sikerült kipipálni. Bár a tömeges hájpolás miatt nagyobb élményre számítottam, de végeredményben jó volt. Egy kamasz dühkitörései, aki nem nagyon tud beilleszkedni a társadalomba. Olvasás közben azért jó párszor föltolt, mert egy csomó olyan dolgot csinált, amivel a saját helyzetét rontotta, utána meg sírt.
Visszakanyarodva a példaképekhez: kit mondanál a régebbi korosztályból?
Most eléggé rámentem a Kemal-zenékre.
Ó, jaj, hát igen, ezt megértem…
Még ennyi idő után is nagyon durván jól szólnak a zenéi… és valami ilyesmi lenne a cél nekem is. Ez a remix most a kedvencem, na és ezt is csípem.
Hogy találtad meg Kemalt egyébként?
Random keresgélés nyomán. Én egy viszonylag újabb arc vagyok, viszont érdekelnek a régi zenék, így kutakodtam. Szerintem rendkívül fontos megismerni azt is, ahonnan indult a dnb.
Lehet rólad tudni, hogy rockzenei háttérrel érkeztél ide. Gitározni tanultál, zenekart szerettél volna alapítani, de az meghiúsult.
A fő gond az volt, hogy nem találtam olyan embereket, akikkel ezt meg tudtam volna valósítani. 13-14 éves voltam, többek között Red Hot Chili Pepperst hallgattam. Apukám miatt a rock már egészen kicsi korom óta az életem szerves része volt. Gitározni felsős koromban kezdtem, négy évig tanultam zeneiskolában is.
Miért hagytad abba?
A középsuli miatt, mert akkor lettem bejárós Kőszegre. Nem tudtam volna megoldani, hogy eljárjak ahhoz a tanárhoz, döntenem kellett. Inkább otthon gyakoroltam, majd elkezdtem zenét írni, és ez egy kicsit háttérbe szorult. Látván, hogy ez a zenekarosdi nem jön össze, azt gondoltam, hogy akkor megcsinálom én ezt magamnak.
Milyen műfajokkal kísérleteztél?
Mindenfélével. Hiphop, rock, dubstep, mindenféle 4/4, de volt dnb is, bár azt inkább csak próbálkozásnak mondanám. Nekigyürkőztem a komolyzenének is, de sajnos az abbamaradt.
Ültél otthon, és arra gondoltál, hogy nézzük meg, hogy tudok dubstepet írni mondjuk?
(nevet) Aha.
Akkor tekinthetjük ezt egy stílusgyakorlat-sorozatnak?
Ebbe még nem gondoltam bele, de igen.
Mi maradt ki?
A rádióbarát dolgok nem vonzottak.
Végeredményben kerested a te műfajodat?
Tulajdonképpen igen, de egyáltalán nem stresszeltem rá. Tudtam, hogy érezni fogom, ha megtalálom, addig meg szerettem volna a lehető legtöbbet kísérletezni, tapasztalni.
Meddig tartott ez az időszak?
Nagyjából a gimi első három évében kerestem az utamat.
A végeredményt megmutattad valakinek?
Csak a nagyon közeli haveroknak, mert egyszerűen nem éreztem még elég jónak ezeket a zenéket. Nekik mondjuk tetszettek, vagy legalábbis azt mondták, de lehet, hogy csak szánalomból, nem tudom.
Ha már véleményekről meg kritikáról beszélünk: mi volt az a konstruktív kritika, a föntebb említett Mefjus-féle eset mellett, ami neked segített?
Most nyáron kinn voltam egy hétvégét Hybris-nál, és abból rengeteget profitáltam, sok mindent elmagyarázott. Az is fontos segítség, hogy a bulikban ki tudjuk próbálni a zenéket, látjuk a reakciókat, le tudjuk mérni, mennyire működik az elképzelésünk. A közönség “kritikája” a legfontosabb!
DJ-zni vagy zenét írni szeretsz jobban?
Mindkettőt egyformán szeretem. Inkább producernek tartom magam, hiszen zenét írni kezdtem el előbb, és a DJ-zés csak utána jött, viszont ahogy mondtam, baromi jó érzés kipróbálni új zenéket bulikban, nézni, hogy hogyan reagál rá a közönség… Szóval nem igazán tudom szétválasztani ezt a két szerepet.
Végül is miért pont a dnb maradt meg a stílusok közül?
Jó kérdés, ezen sokat gondolkodtam már. A tempója és a törtsége fogott meg.
Tehát 17 évesen elköteleződtél a dnb mellett. Mondjuk nekem döbbenetes, hogy még most is csak 23 éves vagy. Három éve adsz ki zenéket MVRK néven. Ahogy látom és hallom, ez azért fejtörő, hogy hogy kell kimondani — fejtsük ezt meg!
Őszintén szólva még mindig nem döntöttem el, de valószínűleg maradni fog az “emvéerká”. Bár tudom, hogy sokféleképpen ejtik, meg poént is csinálnak belőle. A nevet magát egy haverommal való ötletelés során ötlöttük ki, igazából ő dobta be. A keresztnevem, vagyis a Márk ez valójában, annyi, hogy az A betű fejjel lefelé van fordítva.
Áááá, VISION–NOISIA, de oké, nálad csak egy betűvel!
Igen. De akkor tegyünk pontot a végére, tehát így ejtem a nevemet. (nevet)
Amikor elhatároztad, hogy a dnb mellett teszed le a voksodat, néhány évig az asztalfióknak írtál.
Igen. Bár tulajdonképpen már akkor is küldtem zenéket a nagyvilágba, de utólag visszagondolva jobb is, hogy azok nem jöttek ki.
Hogy döntötted el, hogy milyen kiadóknak fogod őket elküldeni?
Írtam egy listát, négy szintre osztottam a kiadókat. Először próbáltam a legnagyobbaknak küldeni, nyilván nem sok esélyem volt, de meg kellett próbálnom. Aztán mentem tovább, és végül a negyedikből írtak vissza páran, és így kezdődött.
Így kezdted a Proximity-nél.
Igen.
Kik voltak az első szinten?
Critical, Dispatch, Symmetry… gondoltam, miért ne, legfeljebb nem válaszolnak.
És válaszoltak?
Voltak, akik igen. Azt kaptam, hogy jók a zenéim, de még nem elég jók, 1-2 év múlva próbálkozzak újra.
Láttam, hogy tavaly októberben voltál is a bristoli fellegvárban.
Így van. Most voltam először Angliában zenélni, egészen más az ottani partykultúra. Ezt egy többtermes, oldskool rave bulinak kell elképzelni, elképesztő élmény volt. Hybrisszal játszottunk egy kétórás b2b szettet, élveztem. Bejött a város maga is, igazi művészetközpontú hely.
Tudható rólad, hogy a gimi után fölkerültél Pestre tanulni, méghozzá kínai szakra. Mesélsz erről egy kicsit?
Igazából pszichológiára akartam menni, csak pár ponttal lecsúsztam. A B-terv valamilyen nyelv volt; ha már így alakult, akkor valami extrább szakot szerettem volna, így döntöttem a kínai mellett. Ráadásul egy rokonom is itt végzett, és ő is jókat mesélt róla.
Ha már nyelvszak, sok minden eszembe jutna, de a kínai azért elég extrém. Amikor bekerültél, akkor még nem beszélted, ugye?
Nem, de rögtön mélyvízbe dobtak minket. Alapkaraktereket tanultunk, mint én, te, helló, köszönöm. Az írást, az olvasást és a beszédet egyszerre sajátítottuk el. A nehézség vele az, hogy seggelős, be kell magolni mindenféléket, sokszor leírni a karaktereket, hogy megragadjanak az agyadban. Meglehetősen időigényes, és ezért néha nehéz összeegyeztetni a zenével. De jövőre már végzek.
Nagy a kínai piac, lehet, hogy dnb-re éheznek!
Haha, igen, beszélek majd Arkaikkal ez ügyben.
2017-ben mondtad, hogy készül egy kollab Kronommal. Ezzel mi a helyzet?
Háááát… az készül… meg azóta még egy készül… Jó is, hogy mondtad, be kellene már fejezni őket!
Sok ilyen zene van, saját is, másokkal is, ami valahogy elakad. Van, hogy félreteszed, aztán hosszabb idő után elővéve érdemben hozzá tudsz nyúlni. De van, hogy teljesen kuka.
Mikor mondod azt, hogy reménytelen egy zene?
Ha már három hete próbálok javítgani egy mixdownt, és mindig nem jó, na akkor anyázok egyet, és törlöm.
A Come down to us esetében megemlítetted, hogy kétféle verzióban létezik: van egy vokálos és egy instrumentális, ám csak ez az utóbbi jött ki. Várható az előbbi is?
Nem, nem tervezzük. Ez valószínűleg már így marad.
Mi a baj a vokálossal?
A vokál populárisabb irányba vitte el a zenét, én viszont nem ilyennek terveztem, és így nem is tetszett. Szerintem a dnb már önmagában is van annyira összetett műfaj, hogy kevés esetben érzem azt, hogy a vokál hozzáadott értéket jelentene.
Bulikon kellenek-e az MC-k?
Kevés olyan van, aki szerintem valóban pluszt ad. DRS-t és SP:MC-t viszont nagyon szeretem.
Maximálisan egyetértek. Ha már bulik: jó párszor hallottam már veletek, fiatalabb DJ-kkel kapcsolatban, hogy nagyon gyorsan, túl gyorsan kevertek. Te mit gondolsz?
Ebben azért tényleg van valami. Az újabb lejátszókon már nem nagy cucc összekeverni két számot, ez az egyik ok. A másik talán az, hogy a közönség is ezt igényli. Én inkább azt vallom, hogy néha gyorsabban, néha lassabban jó keverni. Szerintem benne van a pakliban, hogy a lassabb keverés kiürítheti a táncteret.
Azért ez Kiril esetében sem történt meg. : ) Ha már keverés, hogy állsz a vinillel?
Sajnos nem tudok egyelőre, de nagyon szeretnék megtanulni, kimondottan érdekel. Haveroknál szoktam gyakorolni, teljesen más érzés azzal dolgozni. Abban pont az a jó, hogy nem lehet gyorsan keverni.
Ki az, akivel még nem készítettél közös zenét, de nagyon szeretnél?
Kemal! (nevet)
Jó, ezt a projektet nagyon támogatom. : ) Bár sajnos azért azt lehet tudni, hogy ennek nem sok esélye van…
Hát igen… De egyébként egyértelműen Alix Perez, Mefjus és Skeptical azok a producerek, akikkel szívesen együttműködnék.
Szerinted idáig mi a 2019-es év zenéje?
Kicsit elfogult vagyok, mert nálunk jött ki, de ha nem így lenne, akkor is az Extraction-t választanám.
El tudod-e képzelni, hogy likvidet írjál?
Persze, simán, ha olyan kedvem van. De csak magamnak, biztosan nem adnám ki. Az MVRK imidzsbe ez nem férne bele, dnb-t pedig nem adnék ki más néven. Ha más név alatt dolgoznék, az hiphop vagy valami 4/4 lenne, úgy hiszem.
Mi az a három zene, amiket biztosan magaddal viszel egy buliba?
Noisia & Phace: Floating Zero, Sinthetix: Ultraviolet és a Sinkhole Skeptical-remixe.
Mikor és hol voltál a legboldogabb?
Nagyon boldog voltam, amikor Noisiáék először játszották a zenémet. Elég durva élmény volt. Nem lehetett előre tudni, hallgattam a show-t, egyszer csak jött az én zeném. Illetve szilveszterkor is tök boldog voltam, az első külföldi bulimon, Temesváron.
Melyik kiadó van rajta a bakancslistádon megjelenésileg?
A Critical régi nagy álmom. De ha nem jön össze, és máshol jönnek ki jó zenéim, azt sem bánom.
Szerintem meglesz az a Critical. Mit csinálnál akkor, ha nem zenélnél?
A tanulásra feküdnék rá jobban — lehet, akkor a pszichológia szak is sikerülne. (nevet)
Aránylag rendszeresen teszel ki ingyenzenéket, ami igazán dicséretes. De mi az elsődleges oka ennek?
Nem tudok annyira rendszeresen jelentkezni az EP-kkel, mint szeretnék, és valahogy fönn kell tartani az érdeklődést… szóval leginkább ez.
Hogy állsz a remixeléssel?
Én nagyon szeretek, otthonosan érzem magam ebben a szerepben. Csináltam egy Ewol: Wingz-remixet, ami nem tudom, ki fog-e jönni valaha. Nem hivatalos felkérésre készítettem, hanem tőlük kértem el a sávokat, így kérdés, hogy mi lesz a sorsa. Én mindenesetre nagyon élveztem.
Mi a helyzet, ha téged remixelnek?
Kimondottan bírom. A Dots-ból készült egy remix, ami sajnos szintén nem hivatalosan zajlott, így kétséges, hogy megjelenik-e. Pedig egy tehetséges brit haverom, Creatures készítette. Szeretem hallani, hogy másoknak mit mond a zeném.
Tíz év múlva hogyan látod magadat?
Király lenne, ha zenével tudnék foglalkozni, minél profibb szinten. De igazából nem gondolkodom előre.
Mi az, ami nem köztudott rólad?
Versenyszerűen, elég komolyan fociztam. Gimi helyett mehettem volna egy ausztriai fociakadémiára, de végül nem így döntöttem. A sportkarrier elég kockázatos, nem éreztem úgy, hogy ez megérné nekem. Akkoriban még nem volt annyira jó az a csapat, ahová igazoltak. Ebből mára a hobbifoci, a meccsnézés és a FIFA maradt meg.
Illetve volt egy veleszületett betegségem, ami miatt tavaly nyárig gyakorlatilag nem hallottam az egyik fülemre. Megműtötték, azóta minden rendben.
Mielőbbi jobbulást! Mi várható tőled a közeljövőben?
A Fraktal EP-m és az említett, Zolival közös zeném mellett kijön egy Pseudoscience VA, amin egy Hybrisszal és egy Exepttel közös számomat lehet majd hallani. Ezek tavasszal-nyáron fognak kijönni.
Köszi, Márk, a fejleményekről pedig mindenképpen be fogunk számolni!
A beígért mixet itt találod, rogyásig pakolva dubokkal. Élőben pedig legközelebb a The Hive: Arkaik/Submarine bulin csípheted el MVRK-t.