Néhány éve a bajusz az online és offline világot is egyaránt elárasztotta: viseletként férfiaknak, díszítőelemként nőknek. Se szeri, se száma nem volt a közösségi oldalakon megjelenő vicces szelfiknek, divatos kiegészítőknek. Nagyjából olyan divatot teremtett, mint pár éve nyáron a jól ismert jegesvödrös kihívás. Ám míg a jeges fürdőt szinte el is feledtük, a bajusz nem lett okafogyott. Vajon miért?
Movember
A fogalom a „november” és a „moustache” (bajusz) szavak összevonásával született meg. (A részletekre odafigyelők netán a „movement” (mozgalom) szót is beleláthatják, ha szeretnék.) A mozgalom egészen 1999-ig nyúlik vissza, amikor is egy maréknyi Adelaide-i (ausztrál) fiatalember rendes esti sörözése közben kigyúrta az alapötletet. Csupán nyolcvan fővel indultak, és a november hónapban végig növesztett bajszukkal egy nemes célt szolgáltak: az olyan aránylag gyakori, halálos kimenetelű, ám szűréssel könnyedén megelőzhető férfibetegségekre szerették volna fölhívni a figyelmet, mint például a prosztatarák. Rövidesen kontinensszerte ismertté váltak, és tényleges jótékonysági tevékenységet folytattak: adománygyűjtő akcióik segítségével az emberek nemes ügye mellett az állatvédőket is segítették. Ők a „Movember Committee”, akik máig büszkék arra, hogy ők az „eredetiek”. 2003-ban, tőlük függetlenül, Melbourne-ben megalakult a „Movember Foundation” is; itt első körben harminc férfi arca szőrösödött az ősz utolsó hónapjában. A két kezdeményezés közül pénzügyileg egyértelműen ők a sikeresebbek (2003 óta 559 millió dollárt sikerült összekalapozniuk 21 ország 4 millió „Mo Brotha”-jának és „Mo Sista”-jának bevonásával). Hogy kell? Mo Brotha bármely férfiú lehet, aki vállalja, hogy november elsején tükörsimára beretválja az arcát, majd 30 napig nem enged pengét annak közelébe. Csalni tilos: nem ér a trükkös szakáll, esetleg kecske-vagy kör verzióban sem, csakis a bajusz az igazi!
Mivel ez igazi látványosságszámba megy mostanság, a harmincnapos kihíváshoz csatlakozóknak ezt a figyelmet kihasználva kell a céljaikat, vagyis megelőző szűrésekfontosságát hangsúlyozniuk, illetve lehetőség szerint az alapítványnak pénzadománytgyűjteniük mindenkitől, aki ez idő alatt faggatja őket. Hölgyek (Mo Sista) is csatlakozhatnak. Természetesen nem szükséges álszőrzettel variálniuk; az ő feladatuk az, hogy a környezetükben minél több férfit győzzenek meg arról, hogy csatlakozzanak ehhez a kezdeményezéshez. A szűrésekre buzdítás és az adománygyűjtés esetükben is kiemelt fontosságú. A harminc nap leteltével egy kiváló zárópartin (Gala Parté) megjelennek a résztvevők, például efféléken – ide kattints! 2010 óta „Nemzetközi Movember Embert” (International Man of Movember) is választanak: ezek az ifjak koronát kapnak, és egy évig a mozgalom arcai lesznek. (2010: Mark Knight, 2011: Anton Taylor, 2012: Chris Thwaites, 2013: Tom Rickard, 2014: James Forsythe) Érdekességképp: 2011-ben az ausztrál légitársaság, a Quantas is bajuszba öltöztette az egyik gépét, még ugyanabban az évben megépült a legnagyobb bajusz-homokvár a legendás Sydney-i Bondi Beach-en. 2012 óta pedig a brit királyi posta, a Royal Mail is kibocsát bajusszal ellátott bélyeget. A Football Manager 2015 nevű videójáték játékosai is dúsuló arcszőrzettel jelennek meg a 11. hónapban, ahogyan a FIFA 14 Ultimate Teamberkein belül is elérhető a „Movember Cup” opció. A nemes ügy nemzetközi nagykövetei (Ambassador) például Snoop Dogg és Robert Downey, Jr. is.
Ha fölkeltette az érdeklődésedet, és szívesen csatlakoznál, katt ide! Ne feledd: november 1-jétől indult a növesztés — még nem vagy vészes késésben! 🙂
Ha tetszett, amit olvastál, kövess itt!
Ezt a cikket eredetileg a Sulinet oldalán jelentettem meg.